Het schepencollege wordt gevraagd de notulen van het college van 07.01.2021 goed te keuren.
In zijn mail van 21.12.2020 vraagt raadslid Hugo Philtjens, in het kader van het dossier van de werken in de Herestraat, alle onbetaalde facturen op, samen met het verslag van de oplevering.
In zijn mail van 21.12.2020 vraagt raadslid Hugo Philtjens, in het kader van het dossier van de werken in de Herestraat, alle verslagen van de verschillende overlegmomenten op en de briefwisseling van de aannemers, de nutsmaatschappijen en het studiebureau.
Het schepencollege wordt gevraagd de samenwerking met BuSO De Dageraad aangaande 'Praktijklessen op verplaatsing' goed te keuren.
De wereld wordt getroffen door een pandemie, veroorzaakt door het virus COVID-19.
De crisiscel, opgericht naar aanleiding van de pandemie, is de afgelopen maanden op geregelde tijdstippen samengekomen om maatregelen te nemen ten behoeve van het personeel, alsook aangaande de dienstverlening ten overstaan van de inwoners. Op 11.01.2021 kwam de crisiscel opnieuw samen.
Het schepencollege wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag en de voorstellen die geformuleerd werden, goed te keuren.
Het college wordt gevraagd de vorderingsstaat nr. 18BIS betreffende de uitgevoerde werken, volgens het project "R/000012 Kortessem - Aanleg en verbetering Herestraat" goed te keuren.
Het college wordt gevraagd kennis te nemen van de geplande uitbreidingswerkenwerken langs de Oude Reeweg te 3720 Kortessem, gekend als zone 10/Project 03_000017665, uit te voeren door "De Watergroep"'.
Het college wordt gevraagd kennis te nemen van het coördinatieverslag betreffende het Project Sweco 221379 - Fluvius R/000200 - VMM L207003 - Kortessem Wijk Hachent Fase 1: Kapelstraat - Tapstraat en Omstraat.
Het college wordt gevraagd om een financiële tegemoetkoming omwille van inkomensverlies te wijten aan Covid-19, toe te kennen aan de St.-Vincentiusvereniging Kortessem.
In hun schrijven van 16.16.2020 vraagt de "MucoVereniging" om financiële steun van het gemeentebestuur, ter verwezenlijking van hun projecten met betrekking tot zorginitiatieven voor mensen met mucoviscidose.
Het schepencollege wordt gevraagd kennis te nemen van het overzicht van de GAS-dossiers van 2020.
Het reglement klachtbehandeling stelt dat jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd wordt over de klachten ingediend tegen de gemeente (met uitzondering van persoonsgebonden gegevens).
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er in 2020 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.
Ingevolge artikel 38 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden de kosten van studiedagen of vormingscursussen terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat.
Jaarlijks rapporteert de Algemeen directeur alle (geweigerde) terugbetalingen aan raadsleden, ter kennisname aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er voor 2020 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.
Aan het schepencollege worden uitnodigingen, verslagen, en dergelijke ter kennisname voorgelegd.
Het schepencollege wordt gevraagd de bestellingen goed te keuren voor het bedrag van € 9.764,98.
Het schepencollege wordt gevraagd de uitgaande facturen/opbrengsten 2020 goed te keuren voor het bedrag van € 300.617,30.
Het schepencollege wordt gevraagd de uitgaande facturen/opbrengsten 2021 goed te keuren voor het bedrag van € 21.775,27.
Het schepencollege wordt gevraagd het definitief kohier van de gemeentebelasting op de opslagplaatsen voor schroot, autowrakken, afbraakmateriaal van bouw- en wegenwerken rommel en rijklare tweedehandswagens, dienstjaar 2020 voor een bedrag van € 2.900,00 goed te keuren.
Op 04.10.2018 werd een factuur voor gasboete met nr 3456+3628/2018 opgemaakt wegens sluikstorten, ten bedrage van € 50,00, ondertussen kwam hier € 30,00 administratiekosten bij.
In een schrijven van Gerechtsdeurwaarders Princen & Scheldeman wordt meegedeeld dat tegenparij insolvabel is.
Aan het college wordt voorgesteld om vordering nr 2018005282 ten bedrage van € 50,00 inclusief de administratiekosten van € 30 oninbaar te verklaren.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening 2019 door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de verhoging van het waarborgkapitaal in de BA-polis voor de Gemeente Kortessem goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de registratie op het platform "Aanbestedingen in Limburg" goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de voorlopige oplevering voor de opdracht "Kortessem - R/000012 - Aanleg en verbetering Herestraat" goed te keuren.
Het college van burgmeester en schepenen wordt gevraagd om het proces verbaal van definitieve oplevering voor de Uitbreiding verkaveling "Omstraat" voor het rechtse gedeelte van de Aerts-Bisschop Graulstraat, goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's voor de opdracht "Wassen van ramen met omlijsting gemeentelijke gebouwen en schoolcomplexen 2021-2024" goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en de uit te nodigen firma's voor de opdracht "Afvoer en ledigen grof vuil 2021-2022-2023" goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's voor de opdracht "Consultancy OMV dienst Ruimte - milieu en combi 2021-2022" goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en de uit te nodigen firma's voor de opdracht "Risicoanalyse elektrische installaties gemeentelijke patrimonium 2021-2024" goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Uitbreiding administratieve toepassingen met module begraafplaatsen" goed te keuren.
Het schepencollege wordt gevraagd de contractuele functie van 'Deskundige Omgeving - Milieu' 38/38 – B1-B3, voor onbepaalde duur en met aanleg van een werfreserve van 2 jaar, via aanwerving, vacant te verklaren.
Het schepencollege wordt gevraagd de contractuele functie van 'Projectmedewerker Ruimte' 38/38 – B1-B3, voor bepaalde duur (2 jaar), via de verkorte aanwervingsprocedure voor tijdelijke functies, vacant te verklaren.
Het schepencollege wordt gevraagd de kandidaten vast te stellen voor de contractuele functie van 'Communicatieambtenaar' 38/38 – B1-B3, voor onbepaalde duur en met aanleg van een werfreserve van 2 jaar.
Het schepencollege wordt gevraagd de kandidaten vast te stellen voor de statutaire functie van 'Diensthoofd Ruimte' 38/38 – A1-A3, voor onbepaalde duur, en met aanleg van een werfreserve van 2 jaar.
Op 18.09.2020 verklaarde het schepencollege de contractuele functie van ‘Gemeenschapswacht’ 38/38 – C1-C3, voor onbepaalde duur en met aanleg van een werfreserve van 2 jaar, via aanwerving, vacant. Op 17.12.2020 nam het schepencollege kennis van de verslagen met de resultaten van beide proeven en werd de aanstelling van de kandidaat met de hoogste score goedgekeurd mits een positief advies van de korpschef bekomen werd.
Het schepencollege wordt gevraagd kennis te nemen van de adviezen die de korpschef a.i. verleend heeft en in navolging daarvan te beslissen aangaande de aanstelling van de gemeenschapswacht.
Het college wordt gevraagd kennis te nemen van het ontslag van een ambtenaar binnen de dienst Omgeving-Milieu.
Om de Jubilarissen van 2020 te feliciteren werden er kaartjes aangekocht bij de Okay, pa.: Tongersesteenweg 188, 3723 Kortessem. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.
Op 09.09.2020 werd een aanvraag omgevingsvergunning (OMV_202000111) ingediend door MOW Vlaanderen voor 'Afbraak pand 'café Den Hoek thv kruispunt N76xN20 in Kortessem', gelegen Dorpsstraat 43 te 3720 Kortessem.
In toepassing van artikel 45 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 30.12.2017 werd een wijzigingsverzoek ingediend.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om het wijzigingsverzoek te aanvaarden.
Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door MOW Vlaanderen (Gijs Moors) voor afbraak pand 'café Den Hoek' thv kruispunt N76xN20 in Kortessem, gelegen Dorpsstraat 43 te 3720 Kortessem.
Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door GOMAC INVEST (Fausto Fierro) voor de afbraak van een bestaande woning/bijgebouw en het bouwen van 13 appartementen, gelegen Tongersesteenweg 9 te 3720 Kortessem.
Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door Dirk Sanen voor het bouwen van een atelier met overkapping, gelegen St.-Lambertusstraat 5A te 3722 Kortessem.
Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door Jeannine Crommen voor een aanvraag tot verkaveling voor woningbouw door het creëren van een lot (lot 1) voor open bebouwing, gelegen Stationsstraat 48 te 3722 Kortessem.
De gemeente Kortessem heeft een verzoek ontvangen van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie voor het verlenen van een advies op een omgevingsvergunningsaanvraag.
Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.
Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan.
De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref.129749 , ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is en om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit te oefenen.
In het kader van de intergemeentelijke samenwerking IGS 'Omgeving Haspengouw' besloten de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen om over te gaan tot de oprichting van een intergemeentelijke gecoro (I-gecoro).
Door het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' werden de ontvangen kandidaturen voor de I-gecoro beoordeeld en werd een voorstel voorbereid voor de vaststelling van de leden van de I-gecoro. Dit voorstel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
In de eerdere beslissing van de huidige gemeenteraad werd de vaststelling van de leden van de I-gecoro goedgekeurd.
In de I-gecoro zetelen geen vertegenwoordigers van de fracties, maar ze hebben wel het recht om de vergaderingen bij te wonen. Ze kunnen weliswaar niet deelnemen aan de beraadslaging of stemming.
Elke fractie van de gemeenteraad vaardigt één vertegenwoordiger af en bepaalt autonoom wie dat wordt. Dat mag een gemeenteraadslid zijn, maar het is zeker geen verplichting. Het moet zelfs geen 'vaste' vertegenwoordiger zijn. Naargelang de agenda van de vergadering kan de fractie een andere afgevaardigde kiezen.
Er wordt gevraagd dat elke fractie binnen de gemeenteraad van elke gemeente één vertegenwoordiger afvaardigt die uitgenodigd zal worden om de zittingen van de I-gecoro bij te wonen.
In het kader van de intergemeentelijke samenwerking IGS 'Omgeving Haspengouw' besloten de gemeenten Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem en Wellen om over te gaan tot de oprichting van een intergemeentelijke gecoro (I-gecoro).
In de zitting van de gemeenteraad van 13.12.2019 werd er een beslissing genomen over het aantal leden van de I-gecoro en de maatschappelijke geledingen die er zullen worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de I-gecoro.
In het voorjaar van 2020 werd een eerste oproep gelanceerd voor kandidaten. Kandidaturen konden worden ingediend van 01.02.2020 tot 31.03.2020. Ondanks talrijke geïnteresseerde kandidaten bleken er bij de eerste oproep echter nipt onvoldoende kandidaten te zijn en bleek ook de man-vrouw verhouding niet in evenwicht. Om hieraan tegemoet te komen werd een nieuwe open oproep gelanceerd. Ook na deze tweede oproep zijn er onvoldoende kandidaten om over te gaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro, conform de beslissing van de gemeenteraad van 13.12.2019.
Het beheerscomité van de IGS 'Omgeving Haspengouw' stelt voor om de samenstelling van de I-gecoro te wijzigen, zodat er op basis van de ontvangen kandidaturen alsnog kan worden overgegaan tot een geldige vaststelling van de leden van de I-gecoro. Het voorstel van de gewijzigde samenstelling wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van de installatie van een meettoestel voor de meting van de luchtkwaliteit in het kader van het Europese project TransfAIR.
Op basis van het nieuwe gemeentelijk participatiereglement werd - naast een vrijetijdsraad, welzijnsraad en een schoolraad - een ruimteraad opgericht als adviesorgaan aangaande de materie ruimte en omgeving. Volgens dit participatiereglement moet deze ruimteraad na oprichting zijn huishoudelijk reglement voorleggen aan de gemeenteraad.
Aanvraag subsidie voor onderhoud en aanplant kleine landschapselementen.
Aanplant haag/heg 140 m.
Aanvraag subsidie voor onderhoud en aanplant kleine landschapselementen.
Aanplant haag/heg 100 m.
Aanvraag subsidie voor onderhoud en aanplant kleine landschapselementen.
Onderhoud haag/heg:: 388 m.
Onderhoud knotbomen :8 Wilg + 6 Els
Aanvraag subsidie voor onderhoud en aanplant kleine landschapselementen.
Onderhoud haag/heg:: 200m.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de financiële afrekening aangaande de vroegtijdige stopzetting van de gebruikersovereenkomst Gauwerstraat 19.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de aanvraag tot het bekomen van een bebossingsvergunning op landbouwgrond goed te keuren en te beslissen een bebossingsvergunning te verlenen aan de aanvrager.
Het college van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de facturatie van de Nationale Boomgaardenstichting inzake groenwerken uitgevoerd in de Enkelenberg in 2019 en 2020, en deze facturen betaalbaar te stellen.
Het afval omtrent sluikstorten, zwerfvuil, vuil van de vuilbakken op openbare plaatsen en van de kerkhoven wordt op de dienst Werken & Veiligheid gestockeerd in een container van de gemeente Kortessem. Voor het afvoeren en verwerken van het afval is er beroep gedaan op de firma Gielen containers. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.
Voor de lessen "Sport na school" werd bij hoogdringendheid, ingevolge ziekte van de titularis vervanging ingeschakeld. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.
Het College van burgemeester en schepenen van 03.04.2020 keurde de voorlopige afsprakennota vzw toerisme goed om te gebruiken als leidraad voor een verdere bespreking. Een digitaal overleg vond plaats op 03.12.2020. Het College wordt gevraagd de finale afsprakennota goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om akkoord te gaan om ook dit jaar deel te nemen aan de jaarlijkse "Buitenspeeldag" en met de deelnamevoorwaarden die hieraan gesteld worden.
Gezien de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse Regering op 16.10.2020 de beslissing om het contactonderzoek en bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om ter ondersteuning van het centrale contactcenter en de inspanningen van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, bijkomende inspanningen te leveren ter bestrijding van de coronapandemie.
De juridische en financiële contouren van deze inspanningen werden geformaliseerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13.11.2020 tot toekenning van een subsidie van de lokale besturen om de contact - en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19- pandemie te versterken.
Dit besluit omschrijft de aanpak van deze samenwerking en bevat de nodige formulieren hiertoe nodig.
Het college wordt gevraagd om de opgesomde collegebesluiten te communiceren.
Het schepencollege wordt gevraagd de dagorde van de gemeenteraad van vrijdag 29.01.2021 vast te stellen.