Terug Gemeenteraad

vr 24/04/2020 - 20:00 Digitale vergadering via 'Zoom'

Openbare zitting

Secretaris

Secretariaat

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

P & O

Personeel

  • Naar aanleiding van de verhuis van de dienst UiT in Kortessem naar het administratief centrum, worden de openingstijden van de dienst gelijkgesteld met de openingstijden van het administratief centrum. Het onthaal van de dienst UiT wordt geïntegreerd in het onthaal van het administratief centrum. Het geïntegreerde onthaal zal de eerstelijnsinformatie rond het vrijetijdsgebeuren afhandelen. 

    Hieruit volgt dat ook de uurroosters van de personeelsleden van de dienst UiT in Kortessem gelijkgeschakeld dienen te worden met de uurroosters van de personeelsleden van het administratief centrum. Deze gelijkschakeling bevordert bovendien de uniformiteit en de samenwerking tussen de medewerkers van verschillende diensten. 

    Omdat een aanpassing van het uurrooster een wijziging aan het arbeidsreglement impliceert, dient dit te worden voorgelegd aan de vakorganisaties voor advies en vervolgens te worden goedgekeurd door de gemeenteraad. 

    Het collegebesluit van 21.02.2020 aangaande de aanpassing van de uurroosters werd voor advies aan de respectievelijke vakorganisaties voorgelegd. Tot op heden werd geen enkel schrijven hieromtrent van de vakbonden ontvangen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van de uurroosters van de personeelsleden van de dienst UiT met ingang vanaf 01.04.2020 goed te keuren.

Ruimte

Omgeving

  • Door het decreet van 27.03.2009 betreffende het grond- en pandenbeleid (DGP) krijgen de gemeenten een duidelijke taakstelling wat betreft het bijkomend realiseren van een sociaal en bescheiden woonaanbod. Hiertoe legt het decreet een bindend sociaal objectief (BSO) op aan de gemeenten voor zowel sociale huurwoningen.

    In uitvoering van het Decreet Grond en Pandenbeleid (DGPB) wordt volgende opgelegd: 
    • aan de gemeenten en steden: een bindend sociaal objectief (BSO) om een aantal sociale huurwoningen, sociale koopwoningen en sociale kavels te realiseren in de periode 2009-2025 
    • een activeringsplicht van gronden in eigendom van Vlaamse publieke en semipublieke overheden
    Het actieprogramma geeft een overzicht weer van de stand van zaken ter realisatie van het bindend sociaal objectief.  
    Het actieprogramma onbebouwde percelen in eigendom van Vlaamse overheden en Vlaamse semipublieke rechtspersonen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

Bijkomend agendapunt

  • Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 24.04.2020.

    We bevinden ons momenteel nog volop in de coronacrisis. Het gemeentebestuur heeft enkele instrumenten in handen om adequaat te reageren op de huidige situatie. #blijfinuwkot is algemeen ingeburgerd en de inwoners van Kortessem houden zich er goed aan. 

    Begin deze maand werd ons recyclagepark niet meer geopend en zijn onze inwoners verplicht om zich naar een naburige gemeente te begeven om hun afval te deponeren. We weten allemaal dat we nog niet aan het einde van de lockdown zijn. Ook nadien lijkt het ons nog geen goed idee om in grote getale het afval dat we gedurende de laatste weken verzameld hebben naar een recyclagepark te brengen.  

    Om tegemoet te komen aan de verplaatsing naar een naburig recyclagepark en met #blijfinuwkot in het achterhoofd stelt de Open VLD fractie voor om 2 extra afvalophaalrondes te organiseren in het begin van juni. Eén ronde voor zachte en harde plastics en één ronde voor grof vuil. De communicatie kan natuurlijk snel gebeuren zodat de inwoners op de hoogte zijn dat deze extra verplaatsingen niet nodig zijn. 

    Daarom stellen wij voor om de gemeenteraad het volgende te laten besluiten:

    Art 1: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om 2 extra afvalophaalrondes te organiseren. Eén ronde voor zachte en harde plastics en één ronde voor grofvuil.

    Art 2: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om spoedig de nodige communicatie hieromtrent te voeren om de inwoners op de hoogte te brengen zodat deze extra verplaatsingen vermeden worden.