vr 24/04/2020 - 20:00 Digitale vergadering via 'Zoom'
De wereld wordt momenteel getroffen door een pandemie, veroorzaakt door het virus COVID-19. De federale overheid heeft maatregelen getroffen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
De burgemeester besliste op 09.04.2020 om de vergaderingen van bestuursorganen niet fysiek, maar digitaal te organiseren, via Zoom en dit voor de komende periode en zolang de maatregelen van de federale overheid van kracht zijn.
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de burgemeester te bekrachtigen.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27.03.2020 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 279 §6 van het DLB bepaalt dat de gemeenteraad in haar huishoudelijk reglement kan bepalen door wie en op welke wijze stukken (andere dan reglementen, beslissingen, verordeningen e.d.m.) ondertekend dienen te worden. Als de raad die werkwijze niet vast stelt, worden de stukken ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de Algemeen directeur.
Om de continuïteit van de diensten te verzekeren en de werking te optimaliseren, wordt voorgesteld in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te vullen dat bepaalde documenten door (een) welbepaalde medewerker(s) kunnen ondertekend worden.
Met de aankoop van een conferentiesysteem met online publicatiemodule in het vooruitzicht, wordt voorgesteld ook alvast de nodige wijzigingen door te voeren wat betreft het zittingsverslag.
De gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste reglement goed te keuren.
Om een doorgedreven onderlinge samenwerking mogelijk te maken, in het nastreven van administratieve vereenvoudiging en met het oog op het groeperen van budgetten in de boekhouding, wordt de gemeenteraad gevraagd de beheersovereenkomst tussen het gemeente- en OCMW-bestuur goed te keuren.
Op 22.02.2019 werd raadslid Donald Martens door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging tot het einde van de gemeentelijke legislatuur; schepen Camille Cuyx werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 18.03.2020 ontving het bestuur de uitnodiging voor de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van 27.05.2020.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Op 22.02.2019 werd schepen Camille Cuyx door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene vergaderingen van Opdrachthoudende Vereniging Fluvius Limburg tot het einde van de gemeentelijke legislatuur; burgemeester Tom Thijsen werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 30.03.2020 ontving het bestuur de uitnodiging voor de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van 26.06.2020.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Algemene vergadering van TMVS dv van 16.06.2020 goed te keuren en de gemeentelijke afgevaardigde te mandateren.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad wordt gevraagd de afschaffing van de tussenkomst in de kosten voor het verdelgen van wespen, goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek Sint-Quintinus Guigoven.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek St. Pieter Kortessem.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek Sint-Agapitus Vliermaal.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek O.L.V. Ten Hemelopneming Vliermaalroot.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek Sint-Pietersbanden Wintershoven.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2020 van kerkfabriek Sint-Amandus Zammelen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht "Aankoop zitmaaier/mulcher zonder opvang" goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht "Aankoop container optreksysteem dienst Werken & Veiligheid (haakarmsysteem voor achter de tractor + bijplaatsen luchtdrukremmer T6060).
Naar aanleiding van de verhuis van de dienst UiT in Kortessem naar het administratief centrum, worden de openingstijden van de dienst gelijkgesteld met de openingstijden van het administratief centrum. Het onthaal van de dienst UiT wordt geïntegreerd in het onthaal van het administratief centrum. Het geïntegreerde onthaal zal de eerstelijnsinformatie rond het vrijetijdsgebeuren afhandelen.
Hieruit volgt dat ook de uurroosters van de personeelsleden van de dienst UiT in Kortessem gelijkgeschakeld dienen te worden met de uurroosters van de personeelsleden van het administratief centrum. Deze gelijkschakeling bevordert bovendien de uniformiteit en de samenwerking tussen de medewerkers van verschillende diensten.
Omdat een aanpassing van het uurrooster een wijziging aan het arbeidsreglement impliceert, dient dit te worden voorgelegd aan de vakorganisaties voor advies en vervolgens te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het collegebesluit van 21.02.2020 aangaande de aanpassing van de uurroosters werd voor advies aan de respectievelijke vakorganisaties voorgelegd. Tot op heden werd geen enkel schrijven hieromtrent van de vakbonden ontvangen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van de uurroosters van de personeelsleden van de dienst UiT met ingang vanaf 01.04.2020 goed te keuren.
Door het decreet van 27.03.2009 betreffende het grond- en pandenbeleid (DGP) krijgen de gemeenten een duidelijke taakstelling wat betreft het bijkomend realiseren van een sociaal en bescheiden woonaanbod. Hiertoe legt het decreet een bindend sociaal objectief (BSO) op aan de gemeenten voor zowel sociale huurwoningen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van en zijn goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening, activiteitenverslag en verslag accountant van de projectvereniging wijkwerken Haspengouw.
De gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de burgemeester van 19.03.2020 - 'Tijdelijke politieverordening: parkeren van mobilehomes en het verbod op overnachten in daartoe voorziene voertuigen' - te bekrachtigen.
Op basis van het nieuwe gemeentelijk participatiereglement werd - naast een ruimteraad, welzijnsraad en een schoolraad - een vrijetijdsraad opgericht als adviesorgaan aangaande de materie vrije tijd. Volgens dit participatiereglement moet deze vrijetijdsraad binnen het jaar na oprichting zijn huishoudelijk reglement voorleggen aan de gemeenteraad.
Na het wegvallen van de provincale sportdienst is een overleg "Sportregio Haspengouw" opgericht. Dit is een interlokale vereniging met als doel het sportbeleid van de de participerende gemeenten op elkaar af te stemmen en te stimuleren, intergemeentelijk overleg te creeëren en onderhouden waaruit gemeentelijke en intergemeentelijke sportactiviteiten en projecten kunnen voortvloeien.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke afgevaardigden aan te duiden in de interlokale vereniging 'Sportregio Haspengouw' waarvan de gemeente deel uitmaakt, na onderschrijving van de oprichting van deze ILV door de GR van vandaag (art. 7 overeenkomst ILV Sportregio Haspengouw). Voor het beheerscomité dienen stemgerechtigede vertegenwoordigers aangeduid.
Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 24.04.2020.
We bevinden ons momenteel nog volop in de coronacrisis. Het gemeentebestuur heeft enkele instrumenten in handen om adequaat te reageren op de huidige situatie. #blijfinuwkot is algemeen ingeburgerd en de inwoners van Kortessem houden zich er goed aan.
Begin deze maand werd ons recyclagepark niet meer geopend en zijn onze inwoners verplicht om zich naar een naburige gemeente te begeven om hun afval te deponeren. We weten allemaal dat we nog niet aan het einde van de lockdown zijn. Ook nadien lijkt het ons nog geen goed idee om in grote getale het afval dat we gedurende de laatste weken verzameld hebben naar een recyclagepark te brengen.
Om tegemoet te komen aan de verplaatsing naar een naburig recyclagepark en met #blijfinuwkot in het achterhoofd stelt de Open VLD fractie voor om 2 extra afvalophaalrondes te organiseren in het begin van juni. Eén ronde voor zachte en harde plastics en één ronde voor grof vuil. De communicatie kan natuurlijk snel gebeuren zodat de inwoners op de hoogte zijn dat deze extra verplaatsingen niet nodig zijn.
Daarom stellen wij voor om de gemeenteraad het volgende te laten besluiten:
Art 1: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om 2 extra afvalophaalrondes te organiseren. Eén ronde voor zachte en harde plastics en één ronde voor grofvuil.
Art 2: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om spoedig de nodige communicatie hieromtrent te voeren om de inwoners op de hoogte te brengen zodat deze extra verplaatsingen vermeden worden.