Terug Gemeenteraad

vr 21/02/2020 - 20:00 Raadzaal

Openbare zitting

Secretaris

Secretariaat

  • De notulen van de gemeenteraad van 30.01.2020 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Inwoners van de gemeente Kortessem hebben het recht om van het gemeentebestuur uitsluitsel te verkrijgen over het al dan niet verwerken van hen betreffende persoonsgegevens en, wanneer dat het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en de informatie zoals vermeld in artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

    De gemeenteraad wordt gevraagd de hiertoe opgestelde procedure 'Rechten van betrokkene' goed te keuren.

  • Ingevolge artikel 38 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen gemeenteraadsleden de kosten van studiedagen of vormingscursussen terugvorderen van het gemeentebestuur, voor zover deze cycli of studiedagen noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun mandaat.

    Jaarlijks rapporteert de Algemeen directeur alle (geweigerde) terugbetalingen aan raadsleden, ter kennisname aan de gemeenteraad. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er voor 2019 geen terugbetalingen van studiedagen en vormingscursussen aan raadsleden gebeurd zijn en dat geen aanvragen tot terugbetaling geweigerd werden.

  • Het reglement klachtbehandeling stelt dat jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd wordt over de klachten ingediend tegen de gemeente (met uitzondering van persoonsgebonden gegevens).

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het feit dat er in 2019 geen klachten tegen de gemeente werden ingediend cfr. het reglement klachtbehandeling.

  • Ter kennisgeving aan de raadsleden:

    • Verslag van de Algemene Vergadering van Limburg.net van 19.12.2019
    • Verslag van de Algemene Vergadering van Limburg.net van 08.01.2020

Financieel directeur

Aankoopdienst - verzekeringen

Ruimte

Omgeving

  • De woning, gelegen Mersenhovenstraat 20 te 3722 Kortessem, wordt getroffen door een rooilijn. Het rooilijnplan werd in de jaren ’50 goedgekeurd door de gemeentes Kortessem, Wintershoven en Guigoven. De rooilijn werd nog niet gerealiseerd.

    Het gemeentebestuur kan slechts een omgevingsvergunning afleveren voor deze werken als uit het advies van de bevoegde wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen de vijf jaar na afgifte van de omgevingsvergunning zal worden gerealiseerd. De aanvrager dient afstand van meerwaarde te doen indien de rooilijn wel gerealiseerd wordt.

    Enkel de wegbeheerder (hier gemeenteraad) kan een (on)gunstig advies afleveren voor het toestaan van verbouwingswerken aan een woning getroffen door de rooilijn.

    Voor iedere nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag dient het dossier ter advies te worden voorgelegd aan de wegbeheerder.

    Voor deze woning werden reeds verschillende dossiers aangevraagd:

    • Op 14.12.2018 heeft de gemeenteraad beslist om verbouwingswerken toe te staan aan dit pand. Er werd een positief advies verleend aangaande het niet realiseren van de rooilijn binnen 5 jaar na afgifte van de omgevingsvergunning. Dit advies werd verleend in kader van omgevingsvergunningsdossier OMV_201800092 dat door de aanvrager stopgezet werd.
    • Op 05.09.2019 heeft de gemeenteraad opnieuw beslist om verbouwingswerken toe te staan aan dit pand en werd een positief advies verleend aangaande het niet realiseren van de rooilijn binnen 5 jaar na afgifte van de omgevingsvergunning. Dit advies werd verleend in kader van omgevingsvergunningsdossier OMV_201900086 dat door het college van burgemeester en schepenen geweigerd werd.
      Naar aanleiding van deze beslissing werd een aangepast ontwerp ingediend. Op 02.12.2019 werd een aan aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor het verbouwen van een woning en het bouwen van een carport (OMV_201900149).

    De bepalingen van het Decreet van 08.05.2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen (Rooilijndecreet) zijn niet langer van toepassing voor gemeentewegen. 

    Sinds 01.09.2019 is het decreet van 03.05.2019 houdende de gemeentewegen in werking getreden. Dit decreet heft de wet van 10.04.1841 op de buurtwegen op en voorziet in een harmonisatie van de regelgeving met betrekking tot alle gemeentewegen. Zo heeft de gemeenteraad voortaan de exclusieve bevoegdheid voor de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van alle gemeentewegen.

    Het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, wordt voortaan geregeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

Bijkomende agendapunten

  • Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Tijdens de gemeenteraad van 1 maart 2013 werd een ontwerp en raming voor het aanleggen van een fietspad in de Luimertingenstraat goedgekeurd.

    Tijdens de bespreking van hogervermeld agendapunt had ik enerzijds gewezen op het feit dat de bevoegde provinciale dienst bezig was met het opmaken van een ontwerp voor een duurzaam fietspad zoals dit eerder werd aangelegd langs de kasseistrook van Printhagen. Anderzijds had ik ook gewezen op de stabilisatie die werd voorzien. Mijn opmerking dat die verharding niet lang zou standhouden, is spijtig genoeg ondertussen bewezen. De uiteindelijke kostprijs van deze werken bedroeg 16049,44€.

    Voor deze werken werden provinciale toelagen ontvangen in het kader van het fietsroutenetwerk.

    Vier jaar na de aanleg van kwestieus fietspad heb ik reeds tijdens de gemeenteraad van 23/6/2017 gewezen op de slechte staat van het fietspad en gevraagd om de procedure op te starten voor de aanleg van een nieuw duurzaam fietspad.

    Toen reeds was het zeer gevaarlijk voor de schoolgaande jeugd en de recreatieve fietser.

    Momenteel is er een verbod van toepassing op het doorgaand verkeer tijdens de ochtend-en avondspits.

    Voor de zwakke weggebruiker heeft dit weinig nut omdat, rekening houdend met de ongelijke kasseistrook en aansluitend een uitgebrokkeld en gevaarlijk  fietspad , valpartijen niet zullen uitblijven. Er is geen enkele mogelijkheid om veilig uit te wijken met mogelijke kwetsuren en niet te overziene gevolgen voor de fietsers.

    De staat van het fietspad is sinds mijn tussenkomst van 23/06/2017 nog meer verslechterd. De schoolgaande jeugd riskeert ,met hun zware boekentassen, nog meer betrokken te worden in valpartijen.

    Gezien het  fietspad gelegen is op het fietsroutenetwerk dat vooral veel gebruikt wordt tijdens de lente- en zomermaanden is het onverantwoord om niet met bekwame spoed het fietspad te vernieuwen.

    Het lijkt me aangewezen om onmiddellijk de procedure op te starten daar zowel de schoolgaande jeugd als de recreatieve fietsers in de lente gebruik maken van dit fietspad gelegen in een prachtige omgeving.

    In afwachting van een nieuw fietspad lijkt het mij aangewezen om de nodige signalisatieborden  te plaatsen  “ fietspad in slechte staat”.

    Voorstel:

    Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen te verzoeken het dossier op te starten met het oog op een spoedige aanleg van een duurzaam fietspad.

    Artikel 2: Een aanvraag indienen voor het bekomen van een nieuwe provinciale toelage.

    Artikel 3: In afwachting de nodige wegsignalisatie voorzien om de fietser te wijzen op de gevaarlijke toestand.

    Artikel 4: De financiële middelen op te nemen in de post “gewoon onderhoud wegen ” of te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging  gezien het  collegebesluit  van 13/12/2019 agendapunt 20 reeds een wijziging van het meerjarenplan heeft voorzien.

  • Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Het in hoofding vermeld kasteel met zijn 20ha groot park bevat een aantal monumentale bomen en werd aangeplant omstreeks 1871 .

    Per mail heb ik op 3/01/2020 gevraagd naar het dossier omtrent de noodzakelijke vergunningen voor het kappen van de meeste bomen binnen het park, omdat  ik vernam van verontruste buurtbewoners dat er reeds verschillende maanden bomen werden gekapt. De buurt stelt zich veel vragen!

    Tot mijn grote verbazing meldde  het college van burgemeester en schepenen op 10/01/2020 dat er geen enkel dossier aanwezig is en dat dit dossier bij de cel natuurinspectie van het agentschap Natuur en Bos zou behandeld worden.

    Op mijn vraag om de briefwisseling en mails met Natuur en Bos daaromtrent in te zien, liet  het college van burgemeester en schepenen op 24/01/ 2020 mij weten dat de gevraagde informatie niet kon worden overgemaakt omdat het bestuur niet over deze documenten beschikt.

    Als gemeenteraadslid en uit bezorgdheid heb ik dan maar zelf telefonisch contact genomen met de verantwoordelijke de heer G. Mees van de cel natuurinspectie van Natuur en Bos.

    Van de heer G. Mees mocht ik vernemen dat er enkele weken eerder een telefonisch contact was geweest met een ambtenaar van de gemeente. De heer G. Mees had  op 27/01/ 2020 nog niet de mogelijkheid gehad om de nodige maatregelen te treffen gezien het gebrek aan bevoegde personeelsleden en verwees wel naar de verantwoordelijkheid in dit dossier naar het gemeentebestuur.

    Ondertussen werd er nog steeds verder gewerkt in het park. Op 30/01/2020 werden nog talrijke bomen op een vrachtwagen geladen.

    Uit hogervermelde gegevens blijkt dat er onvoldoende samenwerking is tussen 2 besturen met als gevolg dat er niets gebeurd is en dat het mooie park uit de negentiende eeuw werd verkracht!

    Voorstel

    Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen te verzoeken om onmiddellijk te overleggen met Natuur en Bos In het kader van het handhavingsbeleid.

    Artikel 2: Procedure  opstarten met het oog op herstelmaatregelen om het park terug te herwaarderen.

    Artikel 3: Met Natuur en Bos een overeenkomst afsluiten voor een eensluidende samenwerking.

  • Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Tijdens de gemeenteraad van 29/03/2019 werd een unaniem principieel akkoord gegeven aan VLM voor de tussenkomst in de kosten met betrekking tot de bijkomende inrichtingswerken in het Hemelspark (o.a. een schuilhut, een paalkampeerplaats met alle voorzieningen, een schapenstal).

    Het schepencollege besliste in zitting van 11/10/2019 de omgevingsvergunningsaanvraag betreffende deze inrichtingswerken deels te vergunnen en deels te weigeren.

    Het Hemelspark is ondertussen uitgegroeid tot een geliefd plekje in onze gemeente en wordt druk bezocht door (groot)ouders met hun (klein)kinderen.

    Nu het nieuw toeristisch seizoen eraan komt is het van groot belang het Hemelspark verder uit te breiden zoals eerder beloofd.

    Ons voorstel:

    De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om in kader van het sociaal-cultureel en recreatief gebruik van het Hemelspark een composttoilet te laten plaatsen aangezien er een akkoord is in de tussenkomst van de kosten.

  • 13
    2020_GR_00046 - Huisvuilzakken

    Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Tijdens de uiteenzetting over het nieuwe recyclage hub is nogmaals gebleken dat er veel inwoners verschillende rollen bordeaux huisvuilzakken op stock hebben.

    De afgelopen maanden werd meermaals bevestigd door Limburg.net en ons schepencollege dat deze ten eeuwigen dage mochten opgebruikt worden maar dit werd afgelopen week duidelijk tegengesproken door zowel Ovam als minister Demir.

    Eindelijk is er nu duidelijkheid, de bordeaux zakken mogen ten laatste tot einde juli 2021 gebruikt worden.

    Voorstel:

    De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een systeem uit te werken dat garandeert dat alle niet geopende rollen bordeaux huisvuilzakken zullen terugbetaald worden

    Dit zal zeker de mensen aanzetten tot recycleren en het overbodig gebruik van de huisvuilzakken tegengaan.

  • Raadslid David Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Gelet op het feit dat ik, tijdens de gemeenteraad an 8 November, een vraag aan schepen Luc Dullaers had gesteld ivm reflecterende huisnummers en schepen Luc Dullaers antwoordde "dat staat zover als het meerjarenplan".
    Nu het meerjarenplan ondertussen werd goedgekeurd, werd nog geen besluit genomen door het college van burgemeester en schepenen om de reflecterende huisnummers aan te kopen 

    Gelet op het feit, dat er op sociale media meerdere raadsleden vinden dat er werkelijk een probleem is met de huidige huisnummers.

    Gelet op het feit, dat er een betere zichtbaarheid voor onze hulpdiensten zou zijn, zodat een snellere interventie mogelijk is. 

    Voorstel

    De gemeenteraad vraagt  aan het college van burgemeester en schepenen te overwegen om de procedure op te starten om reflecterende huisnummers aan te kopen en deze gratis te bedelen  aan onze inwoners. 

  • Raadslid Stefan Houbrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Bij het gebruik van verschillende links op de officiële website van de gemeente Kortessem worden we geconfronteerd met heel wat verouderde en foute gegevens van verscheidene diensten, inlichtingen en  formulieren. Hierdoor kunnen verwarringen, vergissingen en zelfs fouten ontstaan.

    Besluit

    De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om de officiële gemeentelijke website te laten updaten en actualiseren.

  • 16
    2020_GR_00048 - Ongediertebestrijding

    Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 21.02.2020.

    Via sociale media en via meldingen van inwoners hebben wij vernomen dat er zich op verschillende locaties problemen voordoen met ongedierte. Het betreft voornamelijk ratten. Momenteel zijn de inwoners op zichzelf aangewezen wat betreft de bestrijding van dat ongedierte.

    Onze fractie is van mening dat de gemeente een adviserende rol dient op te nemen om de burgers bij te staan in het verdelgen van deze ratten.

    De gemeenteraad,

    Gelet op de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

    Gelet op het decreet van 26.03.2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

    Overwegend dat er meldingen van burgers zijn betreffende overlast door ratten.

    BESLUIT:

    Artikel 1: Principieel akkoord te gaan om maximaal het ongedierte in onze gemeente te bestrijden.

    Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen te vragen om een overeenkomst af te sluiten met een ongediertebestrijdingsfirma met als doel onze inwoners te adviseren omtrent de bestrijding van ongedierte.

    Artikel 3: de nodige kredieten te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging.