vr 26/06/2020 - 20:00 Raadzaal
De notulen van de gemeenteraad van 29.05.2020 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Op 05.09.2019 besliste de gemeenteraad om de verkoopsprocedure van het voormalige politiegebouw, gelegen aan de Opeindestraat 13 te 3720 Kortessem, opnieuw op te starten en werd geopteerd voor de online verkoopmethode Biddit. Tevens werd een instelprijs vastgelegd.
Op 13.12.2019 keurde de gemeenteraad de verkoopsvoorwaarden goed.
De biedingsperiode, dewelke liep van 01.06 tot en met 09.06.2020, is inmiddels verstreken. In de mail van 11.06.2020 laat notaris D'Huys weten dat één bod, van minstens de instelprijs, ontvangen werd. De gemeenteraad wordt gevraagd het voormalige politiegebouw aan deze bieder toe te wijzen.
Op 08.01.2018 startten het gemeente- en OCMW-bestuur met het werken op afspraak.
De omschakeling van een 'open huis' naar het 'volledig werken op afspraak', wordt positief ervaren:
De dienstverlening is erop vooruit gegaan (klanten moeten niet langer wachten, dienstverlening kan ten alle tijde doorgaan, meer 24/27 en 7/7 dienstverlening door de digitaliseringstrend en -investeringen, minder werkstress bij het personeel door de 'inplanbaarheid' van de afspraken, de kwaliteitsverhoging van de afspraken doordat er reeds voorbereidingen op maat worden getroffen, enz.)
Momenteel loopt de aanwervingsprocedure voor de indiensttreding van 2 onthaalmedewerkers (0.5 FTE + 0.5 FTE). Deze aanwervingsprocedure creëert een 'momentum' om de openingsuren te herdefiniëren. Immers, toen we meer dan 2 jaar geleden de openingsuren sterk verruimd hadden naar maar liefst 30u door het voorzien van een extra ochtendopening, middagopeningen en een avondopening, werd de afspraak gemaakt dat we de bezoekersaantallen zouden analyseren. I.p.v. aanbodgestuurd, hebben we dus vraaggestuurd gewerkt, en wanneer zou blijken dat er bepaalde momenten zich weinig tot geen bezoekers aan het onthaal aanmelden, we dit na verloop van tijd zouden herbekijken.
De verdere digitaliseringstendens zoals de uitbouw van ons smartloket, de softwarematige investering in de afsprakenmodule, de afspraken die plaatsvinden via digitale platformen, enz. maakt dat we (als openbare instellingen, als samenleving) op korte termijn verder groeien naar een verdere inkrimping van de openingsuren, en deze vrijgekomen uren zinvoller kunnen ingezet kunnen worden in de gemeentelijke- en OCMW-werking, hetgeen eveneens de dienstverlening naar de klanten ten goede komt. Overigens, heel wat vragen komen rechtstreeks bij de betrokken diensten terecht (bv. via mail) en deze 'passeren' sowieso niet via het onthaal.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld aan de openingsuren van het onthaal vanaf 01.09.2020:
Artikel 219 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de Algemeen directeur jaarlijks, uiterlijk voor 30.06, dient te rapporteren over organisatiebeheersing aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportering.
De gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke vertegenwoordiger te mandateren voor de Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 25.06.2020.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
Het gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde uitvoering van het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van lokale en provinciale besturen ingevolge de omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 28.05.2020 goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de resultaten van het openbaar onderzoek aangaande de rooilijnplannen in de Kapelstraat, Tapstraat en Omstraat en het ontwerp hiervan definitief vast te stellen.
Op 27.09.2019 keurde het schepencollege de offerte van Sweco Belgium voor de opmaak van de rooilijnplannen in de Bronstraat, in het kader van het Riolerings- en wegenisproject "verbindingsriolering Bronstraat" (project Aquafin 23.101) goed.
De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van de gemeentelijke rooilijnplannen voorlopig vast te stellen.
Het ontwerp van de verkoopovereenkomst voor LOT 2 en het ontwerp van de verkoopsakte binnen de verkaveling in de Oorsprongstraat – Hachentstraat worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het verleden is de gemeente Kortessem toegetreden tot het ESCO-reglement. Omwille van de fusie tussen Eandis en Infrax biedt Fluvius een nieuwe overeenkomst aan vanaf 01.01.2020. Het betreft een kaderovereenkomst, die het vorige reglement vervangt.
Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.06.2020.
Bij de opmaak van het kerkenplan werd aangegeven dat louter de kerken van Wintershoven en Kortessem in de toekomst nog zullen dienen voor kerkelijk gebruik.
De andere kerken zouden een nevenbestemming opgelegd krijgen.
Gelet op het verslag van het Centraal Kerkbestuur van 25/02/2020 is het de bedoeling dat de kerken van Vliermaal en Vliermaalroot niet langer zullen gebruikt worden voor de eredienst. Het is tevens de bedoeling dat deze 2 parochies toegevoegd worden aan de parochie Wintershoven en op termijn resulteert dit in het samenvoegen van de 3 kerkfabrieken.
Gelet op het feit dat de gemeente eigenaar is van beide kerken.
Gelet op het feit dat tijdens het schepencollege van 24/04/2020 de intentie werd geuit om Sint-Vincentius op korte termijn te huisvesten in de kerk van Vliermaal en de jeugd te huisvesten in de kerk van Vliermaalroot.
Gelet op het feit dat deze intenties een serieuze impact hebben op de toekomst van onze inwoners, de jeugd en de kerkfabrieken.
ONS VOORSTEL:
Een overleg organiseren in de verschillende kerkdorpen zodat de toekomst van de respectievelijke kerken als gemeenschap kan besproken worden.
Raadslid Philip Knapen brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 26.06.2020.
Gelet op het feit dat het CBS op 30/04/2020 besliste om de grofvuilkaarten ter waarde 30€ voor ons containerpark terug te betalen in de vorm van geschenkbonnen.
Gelet op het feit dat dit momenteel enkel kan terug betaald worden voor de kaarten gekocht vanaf 13.12.2019.
Gelet op het feit dat er nog vele inwoners zijn die nog steeds niet opgebruikte grofvuilkaarten van 10€ in hun bezit van voor 13/12/2019.
Voorstel:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om de ruilactie tussen de grofvuilkaart, aangekocht voor 13/12/2019, tegen geschenkbonnen met een totale waarde van 10€ van de gemeente Kortessem goed te keuren. Inruilen is mogelijk tot 01/09/2020.