Terug Gemeenteraad

vr 09/10/2020 - 20:00 CC Mozaïek - PGB-zaal

Openbare zitting

Secretaris

Secretariaat

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

Ruimte

Omgeving

  • De gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het project 'Landschapsteams' goed te keuren.

  • In de deelkern Guigoven worden 21 sociale huurappartementen gerealiseerd, binnen de CBO procedure (Constructieve Benadering Overheidsopdrachten). Twee derde, of 14 van de 21 appartementen kunnen voorbehouden worden aan sociale huurders van 65 jaar of ouder. Hiervoor wordt een lokaal toewijzingsreglement opgemaakt, waarin onderzocht wordt of er voldoende vraag is, en of het voorbehouden van wooneenheden voor ouderen, andere huishoudens niet benadeeld.

    De gemeenteraad wordt gevraagd het 'Lokaal toewijzingsreglement voor ouderen' goed te keuren.

  • Op 01.09. 2019 is het decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019 in werking getreden. 

    Dit “Gemeentewegendecreet” heft de wet  op de buurtwegen van 10.04.1841 op en voorziet in een harmonisatie van de regelgeving met betrekking tot alle gemeentewegen. Zo heeft de gemeenteraad voortaan de exclusieve bevoegdheid voor de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van alle gemeentewegen. De gemeenteraad mag daarbij wel niet in de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening treden.

    Het “Gemeentewegendecreet” voorziet de mogelijkheid tot integratie van de gemeenteraadsbeslissing in de procedure van de omgevingsvergunning. Naar aanleiding van het indienen van een omgevingsvergunning (wordt de verlegging van Sentier n°36 aangevraagd.

    Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad.  

    Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verplaatsing van een deel van de gemeenteweg, Sentier n° 36 goed te keuren.

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Mens

Onderwijs

Bijkomende agendapunten

  • Raadslid Marie-Paule Vandormael brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 09.10.2020.

    Het Decreet Lokaal Bestuur maakt een onderscheid tussen notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad.

    In het Huishoudelijk Reglement van Kortessem wordt dit in artikel 32, §1 en artikel 32, §2 verduidelijkt:

    De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.

    Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.

    De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

    Op 24/04/2020 werden wijzigingen aan het Huishoudelijk Reglement van de gemeenteraad aangebracht betreffende o.a. het zittingsverslag; vanaf dan wordt het zittingsverslag een audio-opname.

    Gevolg: de mondeling gestelde vragen na de agenda van de gemeenteraad, die schriftelijk op donderdag dienen ingediend te worden door de raadsleden, worden nergens meer genotuleerd!

    Ons voorstel:

    Gelet op het feit dat de vragen schriftelijk ingediend werden door de raadsleden, kunnen deze makkelijk toegevoegd worden aan de notulen van de gemeenteraad.

    “De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen en de schriftelijk ingediende vragen , alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.”

    De gemeenteraad keurt deze aanpassing van artikel 32, §1 van het huishoudelijk reglement goed.

  • Raadslid Pieter Jamaer brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 09.10.2020.

    Tijdens de zitting van 28 augustus heeft het college van burgemeester en schepen beslist om buurthuis ’t Vlierhof te sluiten tot 01 maart 2021.  De reden hiertoe is dat er geen personeel voorhanden is om alles praktisch te regelen.  

    Open VLD Kortessem stelt voor om deze beslissing te herzien. In de begeleidende nota wordt gesteld dat de bezettingsgraad vrij laag is en dat er slechts een viertal wekelijkse vaste reservaties zijn.  Dit moet een argument zijn om de zaal toch open te houden voor de inwoners van Vliermaal. Het sociaal leven moet terug op de rails gezet worden en verenigingen doorverwijzen naar andere zalen zal hiertoe niet bijdragen.
    Tevens is de aanwezigheid van deze verenigingen in de zaal een rechtstreekse bron van inkomsten voor de uitbaters van het café. Deze mensen hebben reeds moeilijke tijden moeten doorstaan en kunnen alle hulp gebruiken.
    Wij vragen om de collegebeslissing van 28 augustus te herzien en vragen aan het college van burgemeester en schepen om buurthuis ’t Vlierhof terug te openen. 

    Gelet op de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen. 

    Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten. 

    Gelet op het bestuursdecreet van 27.12.2018. 

    BESLUIT: 

    De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepen de opdracht om de college-beslissing van 28 augustus 2020 te herzien en buurthuis ’t Vlierhof te openen.