Terug College van burgemeester en schepenen

vr 17/04/2020 - 13:00 Schepenlokaal

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting

Consensuspunten

Secretaris

Secretariaat

  • Het schepencollege wordt gevraagd de notulen van het college van 03.04.2020 goed te keuren.

  • In haar mail van 02.04.2020 vraagt raadslid Marie-Paule Vandormael aan het schepencollege om te overwegen een uitzonderlijke maatregel te nemen en ons recyclagepark in deze coronacrisis open te houden.

    Er werd afgesproken dat de burgemeester een brief zou richten aan de Vlaamse Overheid dienst Handhaving Omgevingsinspectie Limburg. In haar mail van 08.04.2020 vraagt raadslid Vandormael dit schrijven over te maken aan alle raadsleden, samen met het antwoord dat het bestuur kreeg.

  • Op 05.09.2019 besliste de gemeenteraad om de verkoopsprocedure van het voormalige politiegebouw, gelegen aan de Opeindestraat 13 te 3720 Kortessem, opnieuw op te starten en werd geopteerd voor de online verkoopmethode Biddit.

    De biedingsperiode zou normaal gezien lopen van 27.04.2020 tot 05.05.2020.

    In zijn mail van 07.04.2020 laat notaris D'Huys weten dat er, naar aanleiding van het coronavirus, voorlopig echter geen bezichtigingen meer mogen plaats vinden en biedt hij een aantal alternatieven aan. Het schepencollege wordt gevraagd hieromtrent een besluit te nemen.

  • De wereldwijde pandemie, veroorzaakt door het coronavirus, maakt het noodzakelijk om hoogdringend, verdere, doorgedreven maatregelen te nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. 

    De crisiscel, opgericht naar aanleiding van de pandemie, kwam opnieuw samen op 06.04.2020 en nam een aantal maatregelen ten behoeve van het personeel van het bestuur, alsook aangaande de dienstverlening ten overstaan van de inwoners. Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze te bekrachtigen.

  • Het schepencollege wordt gevraagd het besluit van de burgemeester van 08.04.2020 - 'Tijdelijke maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus' - te bekrachtigen.

  • In opdracht van het gemeentebestuur van Kortessem werd door de firma CSEE een stabiliteits- en veiligheidsverslag opgemaakt voor het klooster- en schoolgebouw aan de Gauwerstraat 19 te 3721 Kortessem.

    De firma CSEE kwam tot de conclusie dat renovatie van het gebouw geen optie was aangezien 'de structuur van het gebouw  ongunstig is, de ruwbouw tekortkomingen vertoont, er asbest aanwezig is en de waterinfiltratie het gebouw verder doet degraderen, enz.'.  Het gebouw werd actief in gebruik genomen door diverse verenigingen en organisaties. Op basis van dit verslag alsook op basis van het advies van de dienst Ruimte, werd door het college van burgemeester en schepenen beslist om de overeenkomsten met de gehuisveste verenigingen en organisaties (St.-Vincentius, Spelotheek, Gilde Demerdal en Stop 4-7) stop te zetten en een jaar de kans te geven om een nieuwe huisvesting te zoeken. Deze opzegtermijn van 1 jaar is inmiddels verstreken.

    De werking van Stop 4-7 is verhuist naar een andere locatie, de werking van de Buitenspelotheek is samengevoegd met de Spelotheek (gehuisvest in de bib),  Gilde Demerdal heeft een andere locatie op het oog maar wordt momenteel niet geherhuisvest omwille van de de specifieke gezondsheidsrisico's m.b.t. Covid 19. Rest nog het gegeven van de huisvesting van Sint-Vincentius.

    Voorstel is om deze organisatie op korte termijn te herhuisvesten in de Kerk Sint-Agapitus van Vliermaal. Hiertoe wordt een schrijven gericht aan Monseigneur Hoogmartens.

  • Op 02.04.2020 werden - via ReligioPoint - de notulen van de vergadering van kerkfabriek Sint-Quintinus van Guigoven van 31.03.2020 ontvangen.

    Het schepencollege wordt gevraagd kennis te nemen van het verslag en eventuele opmerkingen bij het verslag mee te geven.

  • In hun schrijven van 25.03.2020 vraagt de organisatie 'Aan de Ijzer', financiële ondersteuning ter uitvoering van hun projecten.

  • In hun schrijven van 31.03.2020 vraagt de 'Mucovereniging vzw', financiële ondersteuning ter uitvoering van hun projecten.

  • Aan het schepencollege worden uitnodigingen, verslagen, en dergelijke ter kennisname voorgelegd.

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

  • Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's voor de opdracht "Aankoop Smartloket module burger en burgerzaken" goed te keuren.

    Het smartloket is modulair opgebouwd. Het kan uitgebreid worden tot het digitaal loket voor burgers, ondernemingen en verenigingen, een online platform voor alle aanvragen en meldingen van het bestuur. Het smartloket kan eenvoudig geïntegreerd worden in de website. De koppelingen met backofficetoepassingen en authentieke bronnen maken het mogelijk om allerhande documenten automatisch af te leveren. De echtheid van de documenten wordt gegarandeerd door een rechtsgeldige elektronische handtekening. Bij meer complexe aanvragen is een minimale tussenkomst van een administratieve medewerker nodig om de aanvraag of melding af te handelen. De aanvrager kan van zijn aanvraag of melding, de status en de bijhorende documenten steeds raadplegen via zijn beveiligde persoonlijke internetpagina. Het bestuur heeft steeds een overzicht van alle lopende en behandelde aanvragen en meldingen en kan de nodige rapporten maken. 

  • Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's voor de opdracht "Digitalisering toegangsdeur Gemeentelijke Basisschool De KLOK".

  • Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de opstart van de nieuwe aankoopprocedure voor een raamovereenkomst energie, georganiseerd door Proclim.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen tot het vragen van een mandaat aan de OCMW-raad.

P & O

Personeel

Ruimte

Omgeving

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Werken & veiligheid

  • Het administratief centrum heeft Litto veiligheidssloten van het MP75 systeem. Voor dit systeem dient een volmachtdrager aangeduid te worden.

  • De koperen hanggoot en de houten windplank aan het buurthuis "Het Vlierhof" zijn stuk gereden bij een levering van goederen. Om veiligheidsredenen werd beslist de nodige herstellingen onmiddelijk te laten uitvoeren. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.

  • Omwille van verschillende verstoppingen in de gemeentelijke gebouwen werd onmiddellijke interventie gevraagd aan de firma Knuts BVBA. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.

  • Ingevolge Covid-19 en de daarbij horende veiligheidsnormen, werden er beschermende handschoenen afgehaald door de dienst Werken & Veiligheid, bij de firma Jageneau te Tongeren. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen. 

  • In het kader van de raamovereenkomst Besteknummer 2018-405, gegund aan de firma Spie NV, pa.: Lammerdries 3 te 2440 Geel, werd ingevolge een panne aan de verwarmingsketel van de KLOK-school een interventie aangevraagd. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen.

  • Ten gevolge van een lek in het dak van de oude sporthal werd ter herstelling dringende interventie aangevraagd aan de firma Crijns BVBA, pa.: Korhaanstraat 41 te 3520 Zonhoven. Hiervoor werd geen vastlegging opgemaakt. Het college wordt gevraagd de factuur goed te keuren en betaalbaar te stellen. 

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

Mens

Burgerzaken