Terug College van burgemeester en schepenen

vr 14/08/2020 - 13:00 Schepenlokaal

Consensuspunten

Secretaris

Secretariaat

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

P & O

Personeel

Ruimte

Omgeving

  • Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door Glaudis (Eric Leemans) voor de regularisaties bij een woongeheel met 18 appartementen en een ondergrondse parkeergarage, gelegen Tongersesteenweg 13 te 3720 Kortessem - Deels vergunning, deels weigering.

  • Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door Kristof Engelen voor het afbreken van een vervallen woning en het bouwen van twee halfopen en één open ééngezinswoning, gelegen Winkelstraat 31 te 3720 Kortessem.

  • De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het parkbeheersplan 'Kasteeldomein Fauconval en De Toren II Kortessem' en het goed te keuren. Het perceel kadastraal gekend als 1e Afdeling, Sectie C, Perceelnummer 934H, is eigendom van de gemeente en valt binnen het beheersplan.

  • Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van de e-mail van Departement Omgeving Team MER, met referentie c-2007.886.773.573, over de terinzagelegging van een kennisgevingsnota plan-MER voor het Beleidsplan provincie Limburg. Het Departement Omgeving vraagt de gemeente om deze kennisgeving plan-MER ter inzage te leggen op het administratief centrum van 01.09.2020 tot en met 30.10.2020. Het Departement Omgeving informeert eveneens dat een advies kan bezorgd worden door de gemeente Kortessem tot 31.10.2020.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd de terinzagelegging van 01.09.2020 tot en met 30.10.2020 goed te keuren.

  • Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van het proces-verbaal TG.64.L2.002808/2020, d.d. 30.06.2020. In dit pv is een verslag opgenomen van het plaatsbezoek d.d. 11.06.2020 aan een bedrijf waarbij de vergunningsvoorwaarden nagegaan werden.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van de e-mail van Evelien Thijs, d.d. 11.08.2020, waarin zij via schrijven laat weten dat via een aangetekende brief de eigenaar van een omgevingsvergunning op de hoogte werd gebracht van het niet-naleven van de vergunningsvoorwaarden. 

  • De gemeenteraad wordt gevraagd de interlokale samenwerkingsovereenkomst over de regierol sociale economie 2020-2025 goed te keuren.

    De stuurgroep wijk-werken Haspengouw stelt een samenwerkingsovereenkomst voor, die de regierol voor de sociale economie omschrijft voor 8 Haspengouwse gemeenten. 

    De regierol, die in het verleden werd uitgevoerd door de stad Sint-Truiden voor 4 leden (Sint-Truiden, Gingelom, Nieuwerkerken en Heers), wordt nu uitgebreid met 4 extra leden (Alken, Kortessem, Wellen en Borgloon) en uitgevoerd door de projectvereniging 'wijk-werken Haspengouw'. Deze samensmelting tot 1 organisatiestructuur werkt efficiënter en draagt bij tot het sociaal tewerkstellingsbeleid in de regio. 

    Het werkjaar 2020 is een overgangsjaar: Sint-Truiden is nog de beherende gemeente, vanaf 2021 is dit de projectvereniging 'wijk-werken Haspengouw'.

    De stuurgroep wijk-werken Haspengouw stelt een samenwerkingsovereenkomst voor, rekening houdend met het advies van de Vlaamse dienst werk en sociale economie (WSE):  

    • Alle deelnemende steden/gemeenten gaan akkoord dat de projectvereniging 'wijk-werken Haspengouw' de regierol zal uitvoeren vanaf 2021 volgens het inhoudelijk en financieel meerjarenplan 2020-2025.
    • Voor 2020 is de stad Sint-Truiden nog de begunstigde en beherende partner, en zal de acties van 2020 rapporteren aan WSE.
    • Alle financiële afspraken. 

    De verdeling van de inkomende Vlaamse subsidies (€ 50.000) tussen het stadsbestuur Sint-Truiden en de projectvereniging 'wijk-werken Haspengouw' die voorgesteld wordt door de stuurgroep, is gebaseerd op de jaarlijkse werkingskosten van de regierol, en op de personeelsinzet vanuit de stad Sint-Truiden en de projectvereniging. 

    Voor de inbreng van Sint-Truiden (25% deskundige tewerkstelling) ontvangt de stad vanaf 2021 jaarlijks € 15.000,00. 

  • De gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het project 'Landschapsteams' goed te keuren.

  • Sinds 01.03.2019 heeft de gemeente Kortessem geen subsidiereglement meer op de aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe reglement, opgesteld in overleg met Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren, goed te keuren.

  • Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.

    Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref. 122848, ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit oefenen.

  • Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref. 122620, ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is. De gemeenteraad wordt gevraagd om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit oefenen.

  • Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.

    Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref. 122604, ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit oefenen.

  • Het recht van voorkoop is een wettelijk recht die de houder ervan de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die worden verkocht aan te kopen bij voorkeur boven ieder andere persoon. Dit tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper en enkel met het oog op het realiseren van sociale huisvesting.

    Daartoe biedt de notaris bij opmaak van de onderhandse verkoopovereenkomst deze goederen bij de Vlaamse Landmaatschappij aan. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het aanbiedingsdossier met ref. 121951, ‘Recht van Voorkoop - Vlaamse Wooncode’ waarvan de gemeenteraad de begunstigde is.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om het recht van voorkoop betreffende vermelde eigendom niet uit oefenen.

  • Op 18.06.2020 wordt een aanvraag voor subsidie voor het reinigen en opvullen van een stookolietank ingediend.

  • Op 31.07.2020 wordt een aanvraag voor subsidie voor het reinigen en opvullen van een stookolietank ingediend.

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Vrije Tijd

Bibliotheek

Mens

Burgerzaken

Welzijn

  • Gezien het feit dat de contacttracing m.b.t. de verdere verspreiding van het coronavirus momenteel op Vlaams niveau allesbehalve van een leien dakje loopt, nemen heel wat lokale besturen zelf initiatieven.

    Vanuit diverse lokale besturen is men bezig om (aanvullend) contacttracing op te zetten. Vlaanderen stond tot op 03.08.2020 weigerachtig dat gemeenten hierin het voortouw zouden nemen.

    Vlaanderen stelde op 04.08.2020 3 scenario's voor aan lokale besturen:

    • scenario 1: gemeente neemt geen initiatieven
    • scenario 2: gemeente werkt ondersteunend
    • scenario 3: gemeente werkt autonoom (onder bepaalde voorwaarden).

    Er is tot op heden weinig concreet bekend hoe Vlaanderen dit in de praktijk ziet.  Vlaanderen zou de eerstelijnszones een grote rol willen geven en zou voorwaarden willen verbinden aan een lokaal opsporingssysteem.  De Eerstelijnszone Haspengouw staat voorlopig nog in zijn kinderschoenen omtrent deze materie maar contacten zijn gelegd en rollen toebedeeld.

    Hoe de puzzel dan ook gelegd wordt, de lokale inbreng is groot.  Het uitgewerkte voorstel laat toe flexibel in te spelen op een wellicht wijzigende context.

Secretaris

Secretariaat