Terug College van burgemeester en schepenen

vr 05/06/2020 - 13:00 Schepenlokaal

Consensuspunten

Secretaris

Secretariaat

  • Het schepencollege wordt gevraagd de notulen van het college van 29.05.2020 goed te keuren.

  • Het college wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het uitvoeren van het beheers- en herwaarderingsplan van het kasteelpark 'De Fauconval' goed te keuren.

  • Op 08.01.2018 startten het gemeente- en OCMW-bestuur met het werken op afspraak.

    De omschakeling van een 'open huis' naar het 'volledig werken op afspraak', wordt positief ervaren:

    De dienstverlening is erop vooruit gegaan (klanten moeten niet langer wachten, dienstverlening kan ten alle tijde doorgaan, meer 24/27 en 7/7 dienstverlening door de digitaliseringstrend en -investeringen, minder werkstress bij het personeel door de 'inplanbaarheid' van de afspraken, de kwaliteitsverhoging van de afspraken doordat er reeds voorbereidingen op maat worden getroffen, enz.)

    Momenteel loopt de aanwervingsprocedure voor de indiensttreding van 2 onthaalmedewerkers (0.5 FTE + 0.5 FTE). Deze aanwervingsprocedure creëert een 'momentum' om de openingsuren te herdefiniëren. Immers, toen we meer dan 2 jaar geleden de openingsuren sterk verruimd hadden naar maar liefst 30u door het voorzien van een extra ochtendopening, middagopeningen en een avondopening, werd de afspraak gemaakt dat we de bezoekersaantallen zouden analyseren. I.p.v. aanbodgestuurd, hebben we dus vraaggestuurd gewerkt, en wanneer zou blijken dat er bepaalde momenten zich weinig tot geen bezoekers aan het onthaal aanmelden, we dit na verloop van tijd zouden herbekijken.

    De verdere digitaliseringstendens zoals de uitbouw van ons smartloket, de softwarematige investering in de afsprakenmodule, de afspraken die plaatsvinden via digitale platformen, enz. maakt dat we (als openbare instellingen, als samenleving) op korte termijn verder groeien naar een verdere inkrimping van de openingsuren, en deze vrijgekomen uren zinvoller kunnen ingezet kunnen worden in de gemeentelijke- en OCMW-werking, hetgeen eveneens de dienstverlening naar de klanten ten goede komt. Overigens, heel wat vragen komen rechtstreeks bij de betrokken diensten terecht (bv. via mail) en deze 'passeren' sowieso niet via het onthaal.

    Volgende wijzigingen worden voorgesteld  aan de openingsuren van het onthaal vanaf 01.09.2020:

    • Afschaffing van de ochtendopening op de dinsdag tussen 08u00 en 09u00
    • Afschaffing van de middagopeningen tussen 12u00 en 14u00 op maan-, dins- en woensdagen
    • Sluiting van de donderdagvoormiddag: donderdag open van 14u00 tot 19u00

    MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
    Voormiddag09u00-12u0009u00-12u00
    09u00-12u00
    09u00-12u00
    Namiddag14u00-16u00
    14u00-16u0014u00-19u00


  • Op 02.01.2016 ging het project ‘Vrijwilligersnetwerk Haspengouw’ van start.

    Gemeente Kortessem treedt op als promotor, VZW De Wroeter Maatwerkbedrijf, gemeentebestuur en OCMW van Nieuwerkerken als co-promotor en de OCMW’s van Kortessem, Alken en Wellen alsook het Regionaal Landschap Haspengouw als partners.

    Het project liep van 02.02.2016 tot - na het verkrijgen van een verlenging - 30.06.2019.

    Voor de uitbetaling van de Europese, Vlaamse en provinciale cofinanciering dient, telkens voor 15.02 en 15.07, een declaratiedossier ingediend te worden.

    Op 08.07.2019 werd een zevende en laatste declaratiedossier ingediend.

    Op 19.05.2020 werden twee brieven van de VLM ontvangen met de melding dat er voor € 10.749,95 aan cofinanciering uitbetaald werd. Deze brieven hebben betrekking op het laatste declaratierapport. De cofinanciering van deze declaratie kan verdeeld worden onder de (co)promotor(en).

  • De wereldwijde pandemie, veroorzaakt door het coronavirus, maakt het noodzakelijk om hoogdringend, verdere, doorgedreven maatregelen te nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. 

    De crisiscel, opgericht naar aanleiding van de pandemie, kwam opnieuw samen op 19 en 26.05.2020 en nam een aantal maatregelen ten behoeve van het personeel van het bestuur, alsook aangaande de dienstverlening ten overstaan van de inwoners. Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze te bekrachtigen.

  • De besluiten van de Algemeen directeur inzake openbaarheid van bestuur en het dagelijks personeelsbeheer, genomen in de periode 01.05.2020 tot 31.05.2020, worden ter kennisgeving voorgelegd aan het schepencollege.

  • Aan het schepencollege worden uitnodigingen, verslagen, en dergelijke ter kennisname voorgelegd.

Financieel directeur

Financiële dienst

  • Het schepencollege wordt gevraagd de bestellingen goed te keuren voor het totaalbedrag van € 3.881,89.

    Het schepencollege wordt gevraagd de inkomende facturen/kosten 2020 goed te keuren voor het bedrag van € 104.750,64.

    Het schepencollege wordt gevraagd de uitgaande facturen/kosten 2020 goed te keuren voor het bedrag van € 1.290,00.

Aankoopdienst - verzekeringen

Ruimte

Omgeving

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

Mens

Onderwijs

Bespreekpunten

Vrije Tijd

Uit in Kortessem

  • Op de portaalsite "www.ontdekkortessem.be" kunnen de handelaren en alle zelfstandigen van Kortessem (bv. horeca, landbouwers, fruittelers, enz.) gebundeld worden om in deze Coronatijden hun aangepaste werking en aanbiedingen ter kennis te brengen. 

    Echter, iedere zelfstandige die iets aanbiedt mag zijn of haar gegevens doorgeven: 

    Deze site wordt als vertrekpunt gezien om de mogelijkheden te laten zien aan de websitebezoeker, voor details wordt er verwezen naar de website van de handelaar en zelfstandigen zelf.

    Kokima Eventkasteel wil dit project opstarten met de ondersteuning van het gemeentebestuur.