vr 05/06/2020 - 13:00 Schepenlokaal
Het schepencollege wordt gevraagd de notulen van het college van 29.05.2020 goed te keuren.
Het college wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het uitvoeren van het beheers- en herwaarderingsplan van het kasteelpark 'De Fauconval' goed te keuren.
Op 08.01.2018 startten het gemeente- en OCMW-bestuur met het werken op afspraak.
De omschakeling van een 'open huis' naar het 'volledig werken op afspraak', wordt positief ervaren:
De dienstverlening is erop vooruit gegaan (klanten moeten niet langer wachten, dienstverlening kan ten alle tijde doorgaan, meer 24/27 en 7/7 dienstverlening door de digitaliseringstrend en -investeringen, minder werkstress bij het personeel door de 'inplanbaarheid' van de afspraken, de kwaliteitsverhoging van de afspraken doordat er reeds voorbereidingen op maat worden getroffen, enz.)
Momenteel loopt de aanwervingsprocedure voor de indiensttreding van 2 onthaalmedewerkers (0.5 FTE + 0.5 FTE). Deze aanwervingsprocedure creëert een 'momentum' om de openingsuren te herdefiniëren. Immers, toen we meer dan 2 jaar geleden de openingsuren sterk verruimd hadden naar maar liefst 30u door het voorzien van een extra ochtendopening, middagopeningen en een avondopening, werd de afspraak gemaakt dat we de bezoekersaantallen zouden analyseren. I.p.v. aanbodgestuurd, hebben we dus vraaggestuurd gewerkt, en wanneer zou blijken dat er bepaalde momenten zich weinig tot geen bezoekers aan het onthaal aanmelden, we dit na verloop van tijd zouden herbekijken.
De verdere digitaliseringstendens zoals de uitbouw van ons smartloket, de softwarematige investering in de afsprakenmodule, de afspraken die plaatsvinden via digitale platformen, enz. maakt dat we (als openbare instellingen, als samenleving) op korte termijn verder groeien naar een verdere inkrimping van de openingsuren, en deze vrijgekomen uren zinvoller kunnen ingezet kunnen worden in de gemeentelijke- en OCMW-werking, hetgeen eveneens de dienstverlening naar de klanten ten goede komt. Overigens, heel wat vragen komen rechtstreeks bij de betrokken diensten terecht (bv. via mail) en deze 'passeren' sowieso niet via het onthaal.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld aan de openingsuren van het onthaal vanaf 01.09.2020:
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
Voormiddag | 09u00-12u00 | 09u00-12u00 | 09u00-12u00 | 09u00-12u00 | |
Namiddag | 14u00-16u00 | 14u00-16u00 | 14u00-19u00 |
Op 02.01.2016 ging het project ‘Vrijwilligersnetwerk Haspengouw’ van start.
Gemeente Kortessem treedt op als promotor, VZW De Wroeter Maatwerkbedrijf, gemeentebestuur en OCMW van Nieuwerkerken als co-promotor en de OCMW’s van Kortessem, Alken en Wellen alsook het Regionaal Landschap Haspengouw als partners.
Het project liep van 02.02.2016 tot - na het verkrijgen van een verlenging - 30.06.2019.
Voor de uitbetaling van de Europese, Vlaamse en provinciale cofinanciering dient, telkens voor 15.02 en 15.07, een declaratiedossier ingediend te worden.
Op 08.07.2019 werd een zevende en laatste declaratiedossier ingediend.
Op 19.05.2020 werden twee brieven van de VLM ontvangen met de melding dat er voor € 10.749,95 aan cofinanciering uitbetaald werd. Deze brieven hebben betrekking op het laatste declaratierapport. De cofinanciering van deze declaratie kan verdeeld worden onder de (co)promotor(en).
De wereldwijde pandemie, veroorzaakt door het coronavirus, maakt het noodzakelijk om hoogdringend, verdere, doorgedreven maatregelen te nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
De crisiscel, opgericht naar aanleiding van de pandemie, kwam opnieuw samen op 19 en 26.05.2020 en nam een aantal maatregelen ten behoeve van het personeel van het bestuur, alsook aangaande de dienstverlening ten overstaan van de inwoners. Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd deze te bekrachtigen.
De besluiten van de Algemeen directeur inzake openbaarheid van bestuur en het dagelijks personeelsbeheer, genomen in de periode 01.05.2020 tot 31.05.2020, worden ter kennisgeving voorgelegd aan het schepencollege.
Aan het schepencollege worden uitnodigingen, verslagen, en dergelijke ter kennisname voorgelegd.
Het schepencollege wordt gevraagd de bestellingen goed te keuren voor het totaalbedrag van € 3.881,89.
Het schepencollege wordt gevraagd de inkomende facturen/kosten 2020 goed te keuren voor het bedrag van € 104.750,64.
Het schepencollege wordt gevraagd de uitgaande facturen/kosten 2020 goed te keuren voor het bedrag van € 1.290,00.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de aanstellen van technisch raadsman Robrecht Asnong, ir architect, Esa bvba, Tiensesteenweg 168 Blok H bus 202 te 3800 Sint-Truiden.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan het advies van Mtr. Govarts betreffende de aangetekende ingebrekestelling van Colas van 28.05.2020.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om het aanvangsbevel van 15.06.2020 voor de opdracht "Raamovereenkomst maaien van wegbermen en grachten 2019-2020-2021" goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de ingebrekestelling voor de opdracht "Onderhoud voetbalveld Sportpark de Weyer tussenseizoen" aan de firma Santermans, Mettestraat nr. 4 te 3511 Kuringen, goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om de rechtzetting van de gunning zoals door het Provinciebestuur Limburg is doorgegeven voor de opdracht "Aankoop van herbruikbare textiele mondmaskers" goed te keuren.
Melding van overdracht van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde een bronbemaling, gelegen Printhagendreef 2 te 3720 Kortessem en met als kadastrale ligging Afdeling 73040, sectie E, perceel 2B, 3F, 3G, 7P.
Beslissing aanvraag omgevingsvergunning, ingediend door WEMAR CARS IMPORT – EXPORT (Mario Schreurs) voor het regulariseren van een omheining en toegangshek, gelegen Luyssenstraat zn te 3724 Kortessem.
Op dit dossier (vereenvoudigde procedure) is een termijnverlenging van 30 dagen van toepassing ten gevolge van Corona-maatregelen op vlak van omgevingsvergunningen.
Verzoek ontvangen van de Provincie Limburg voor het organiseren van een openbaar onderzoek en het verlenen van een advies in kader van een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend bij de Provincie Limburg door Dries Peeters in naam van Peeters Dries Grond- en Infrastructuurwerken NV, Industrieweg 5 te 3720 Kortessem met betrekking tot de regularisatie / uitbreiding / wijziging van de reeds aanwezige constructies / activiteiten.
Wauters Energy bv heeft op 02.01.2019 van de Vlaamse Regering een omgevingsvergunning gekregen voor de regularisatie van stedenbouwkundige handelingen én voor het uitbaten van een biomassainstallatie bij een varkenshouderij. Er werd in beroep gegaan tegen de omgevingsvergunning van Wauters Energy bv bij de Raad Voor Vergunningsbetwistingen.
Op 26.05.2020 werd een afschrift van het arrest, waarbij uitspraak wordt gedaan in de vordering tot vernietiging, overgemaakt aan de gemeente Kortessem door advocaat Kristof Hermans via e-mail.
Het schepencollege wordt gevraagd kennis te nemen dit schrijven.
Het ontwerp van de verkoopovereenkomst voor LOT 2 en het ontwerp van de verkoopsakte binnen de verkaveling in de Oorsprongstraat – Hachentstraat worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 27.09.2019 keurde het schepencollege de offerte van Sweco Belgium voor de opmaak van de rooilijnplannen in de Bronstraat, in het kader van het Riolerings- en wegenisproject "verbindingsriolering Bronstraat" (project Aquafin 23.101) goed.
De gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerp van de gemeentelijke rooilijnplannen voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht goedkeuring te verlenen aan het aanvullend verkeersreglement aangaande de verkeerssignalisatie ter hoogte van de Oude Dulmer.
Het college van burgemeester en schepenen wordt in kennis gebracht dat de zaak Ketelslegers, die behandeld zou worden op 08.06.2020, uitgesteld wordt omwille van de Corona(Covid19)-maatregelen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd kennis te nemen van de oriëntatienota, het OVplan en de resultaten van de werksessies van de Vervoerregioraad.
Door de verdeling van de herbruikbare textiele mondmaskers onder de inwoners van Kortessem ouder dan 12 jaar i.p.v. de voorgestelde 2 per huisgezin is de overschot van de mondmaskers voor verdeling tussen onderwijs en personeel gemeente/ocmw en paramedici anders in verhouding dan in het besluit van 15.05.2020.
Alle paramedici zijn door de federale overheid voorzien van chirurgische mondmaskers via de HUB en dit op reeds op 22.04.2020. Paramedici binnen Kortessem die nog een mondmasker nodig hebben worden opgeroepen zich te wenden tot het onthaal van het administratief centrum.
Door Covid-19 zal het geplande jubileumfeest in juni 2020 ter ere van de koppels die 50, 60, 65 en 70 getrouwd zijn niet plaatsvinden. De leden van het college zullen de geschenkbonnen persoonlijk afleveren bij de jubilarissen. Het schepencollege wordt gevraagd de organisatie goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de tijdelijke maatregelen die genomen worden voor de fysieke heropening van de bibliotheek vanaf 02.07.2020.
Er zijn op 25.05.2020 2 instaplestijden kleuteronderwijzer beschikbaar in de kleuterschool van de gemeentelijke basisschool.
Aanvraag van de gemeentelijke basisschool Kortessem-Vliermaalroot voor het bekomen van de adressenlijst van de kinderen van Kortessem, geboren in 2014 en 2018.
Op de portaalsite "www.ontdekkortessem.be" kunnen de handelaren en alle zelfstandigen van Kortessem (bv. horeca, landbouwers, fruittelers, enz.) gebundeld worden om in deze Coronatijden hun aangepaste werking en aanbiedingen ter kennis te brengen.
Echter, iedere zelfstandige die iets aanbiedt mag zijn of haar gegevens doorgeven:
Deze site wordt als vertrekpunt gezien om de mogelijkheden te laten zien aan de websitebezoeker, voor details wordt er verwezen naar de website van de handelaar en zelfstandigen zelf.
Kokima Eventkasteel wil dit project opstarten met de ondersteuning van het gemeentebestuur.