vr 08/11/2019 - 20:00 Raadszaal
De notulen van de gemeenteraad van 05.09.2019 worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Op 22.02.2019 werd schepen Miet Jorissen door de gemeenteraad voorgedragen als kandidaat voor de Raad van Bestuur en voor een bestuurlijke commissie van de VVSG.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de samenstelling van de bestuursorganen van de VVSG; er werd geen kandidaat van Kortessem weerhouden.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering van 10.12.2019 van opdrachthoudende vereniging Fluvius goed te keuren en over te gaan tot de mandatering van de gemeentelijke afgevaardigde.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering van 10.12.2019 van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg goed te keuren en over te gaan tot de mandatering van de gemeentelijke afgevaardigde.
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorgestelde statutenwijziging van de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, Dienstverlenende vereniging, in het kort TMVS dv, zoals opgenomen in het desbetreffend ontwerp, goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 10.12.2019 goed te keuren en de gemeentelijke afgevaardigde te mandateren.
De gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke vertegenwoordiger te mandateren voor de Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op 11.12.2019.
Ter kennisgeving aan de raadsleden:
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2019 voor het gedeelte van de gemeente vast te stellen.
De budgetwijziging van het kerkfabriek Sint Agapitus Vliermaal wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de procedure voor de verkoop van materiaal en machines van de dienst Werken & Veiligheid.
De gemeenteraard wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen voor de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de opdracht "Algemeen onderhoud aan wegen en stoepen 2020-2022".
Op 28.12.2007 werd door de gemeenteraad het retributiereglement voor de opvang, verzorging en bewaring van loslopende dieren op het grondgebied van de gemeente Kortessem, goedgekeurd. Dit reglement ging in op 01.01.2008 en werd door de gemeenteraad in zitting van 05.09.2014 verlengd tot en met 31.12.2019. De gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement te verlengen.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening maakt de oprichting van een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (I-GECORO) mogelijk.
Het college van burgemeester en schepenen heeft zich op 02.08.2019 principieel akkoord verklaard met de oprichting van een interlokale vereniging met de gemeenten Heers, Borgloon, Wellen en Gingelom tot het oprichten van een intergemeentelijke commissie ruimtelijke ordening.
Voor de periode 2014-2019 kende de gemeente Kortessem de begeleiding door een erosiecoördinator toe aan de Watering van Sint-Truiden, aan de hand van een samenwerkingsovereenkomst, gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.
Voor de periode 2019-2025 wordt voorgesteld om deze samenwerkingsovereenkomst te verlengen, met dezelfde partner, onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde subsidies van de Vlaamse Overheid.
De gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst met de Watering van Sint-Truiden voor het lidmaatschap goed te keuren.
Na het voorgestelde participatietraject wordt een straatnaam voor zowel het binnengebied Kapelstraat_Omstraat_Tapstraat als de insteekweg van de Omstraat voorgelegd ter voorlopige aanvaarding.
De retributie op de concessies van de gemeentelijke begraafplaatsen en voor de levering en plaatsing van een grafkelder, urnekelder en columbariumnis 2014-2019 vastgesteld door de gemeenteraad op 27.12.2013 dient hernieuwd te worden voor de periode 2020-2025.
De gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement 2020-2025 goed te keuren.
Er dient een gemeentelijke retributie betaald te worden voor de ontgraving van de stoffelijke resten van een overledene of overledenen op de begraafplaatsen in Kortessem.
De retributie die werd vastgesteld door de gemeenteraad van 27.12.2013 is van toepassing van 01.01.2014 tot en met 31.12.2019.
De gemeenteraad wordt gevraagd de retributie vast te stellen voor de periode 2020-2025.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van de politieverordening op de begraafplaatsen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 06.02.2015, goed te keuren.
Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 08.11.2019.
Gelet op de onderhandse overeenkomst recht van opstal en verzaking van 12/03/2007 met betrekking tot het KLJ-heem
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17/11/2017 waarbij de bestaande overeenkomst werd verlengd met 2jaar tot 31/12/2018
Gelet op het Collegebesluit van 4/12/2018 om het recht van opstal niet meer te verlengen
Gelet op het feit dat de eigenaar per mail op 10/12/2018 laat weten dat er een afspraak was om de huurovereenkomst stilzwijgend te verlengen
Gelet op het feit dat er niet werd geantwoord op hogervermelde mail aan de eigenaar dat de huurovereenkomst evenwel niet zal verlengd worden
Gelet op het feit dat de eigenaar per mail op 21/ 12/2018 wordt verzocht “om tijd te geven“ tot 1/07/2019 om de werkzaamheden te beëindigen
Gelet op het feit dat de eigenaar op 16/05/2019 weer werd gevraagd “om tijd te geven“ tot 31/12/2019
Gelet op het Collegebesluit van 11/10/2019 waarbij de dienst Ruimte schrijft dat er een verlenging werd aangevraagd tot 31/12/2019
Gelet op art 2 van hoger vermeld besluit waarbij beslist werd om mij de verlenging van de overeenkomst over te maken
Gelet op het artikel in het Belang van Limburg van 31/10/2019 waar we het standpunt konden lezen van de burgemeester: “Het heem huren wij al lang niet meer sinds begin dit jaar. Als er klachten zijn moet men zich dus wenden tot de eigenaar. De wagens vallen ook onder zijn verantwoordelijkheid”
Voorstel besluit:
Het College van Burgemeester en Schepenen te vragen, gezien de onduidelijkheid die werd gecreëerd, de betrokken eigenaar officieel in kennis TE stellen om het recht van opstal en de verzaking niet te verlengen.
Of wanneer het College van Burgemeester en Schepenen wenst om het recht van opstal en de verzaking toch te verlengen tot na het beëindigen van de werkzaamheden, dit voor te leggen tijdens de eerstvolgende gemeenteraad.
Raadslid Ellen Hoebrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 08.11.2019.
Tijdens de gemeenteraadszitting van 5 september l.l. besliste de gemeenteraad meerderheid tegen oppositie om een schuldherschikking door te voeren voor te vervallen leningen t.e.m. 2024 tbv 2.985.010€;
jaar | leningen | jaartotaal | alg.Tot. |
2020 | 57 285,87 | ||
2020 | 58 211,45 | ||
2020 | 61 311,09 | ||
2020 | 82 274,17 | ||
2020 | 91 475,14 | ||
2020 | 130 096,02 | 480 653,74 | |
2021 | 65 953,81 | ||
2021 | 106 377,11 | ||
2021 | 117 014,82 | 289 345,74 | |
2022 | 56 191,01 | ||
2022 | 240 113,02 | ||
2022 | 321 579,95 | ||
2022 | 681 749,49 | 1 299 633,47 | |
2023 | 165 717,92 | ||
2023 | 208 231,95 | ||
2023 | 433 816,57 | 807 766,44 | |
2024 | 107 610,41 | 107 610,41 | 2 985 009,80 |
Overwegende dat toen nog niet bekend was dat Vlaanderen de gemeentebesturen extra zou financieren en Kortessem de volgende jaren 1.230.210€ + 1.322.051€ = 2.552.261€ extra aan toelage zou ontvangen;
Overwegende dat deze bijkomende ondersteuning het hoofdargument voor de schuldherschikking (meer financiële ruimte voor het huidige gemeentebestuur) te niet doet
Overwegende dat de schuldherschikking bovendien een extra kost aan interesten betekent voor de gemeente van maar liefst 590.119,30€…
De gemeenteraad beslist:
De beslissing tot schuldherschikking te annuleren om daardoor de volgende generatie niet nodeloos te belasten met extra uitgaven.
De gemeenteraad wordt gevraagd de volledige aanpassing van het éénjarig meerjarenplan 2019 vast te stellen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om na vergelijking van de titels en verdiensten van de functiehouders secretarissen overeenkomstig artikel 583, §1 van het Decreet Lokaal Bestuur mevrouw Caroline Penders, waarnemend algemeen directeur, definitief aan te stellen als algemeen directeur.