Terug Gemeenteraad

vr 08/11/2019 - 20:00 Raadszaal

Openbare zitting

Secretaris

Secretariaat

Financieel directeur

Financiële dienst

Aankoopdienst - verzekeringen

Ruimte

Omgeving

Landbouw - mobiliteit - natuur - economie

Mens

Burgerzaken

Bijkomende agendapunten

  • Raadslid Hugo Philtjens brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 08.11.2019.

    Gelet op de onderhandse overeenkomst recht van opstal en verzaking van 12/03/2007 met betrekking tot het KLJ-heem

    Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17/11/2017 waarbij de bestaande overeenkomst werd verlengd met 2jaar tot 31/12/2018

    Gelet op het Collegebesluit van 4/12/2018 om het recht van opstal niet meer te verlengen

    Gelet op het feit dat de eigenaar per mail op 10/12/2018 laat weten dat er een afspraak was om de huurovereenkomst stilzwijgend te verlengen

    Gelet op het feit dat er niet werd geantwoord op hogervermelde mail aan de eigenaar dat de huurovereenkomst evenwel niet zal verlengd worden

    Gelet op het feit dat de eigenaar per mail op 21/ 12/2018 wordt verzocht “om tijd te geven“ tot 1/07/2019 om de werkzaamheden te beëindigen

    Gelet op het feit dat de eigenaar op 16/05/2019 weer werd gevraagd “om tijd te geven“ tot 31/12/2019

    Gelet op het Collegebesluit van 11/10/2019 waarbij de dienst Ruimte schrijft dat er een verlenging werd aangevraagd tot 31/12/2019

    Gelet op art 2 van hoger vermeld besluit waarbij beslist werd om mij de verlenging van de overeenkomst over te maken

    Gelet op het artikel in het Belang van Limburg van 31/10/2019 waar we het standpunt konden lezen van de burgemeester: “Het heem huren wij al lang niet meer sinds begin dit jaar. Als er klachten zijn moet men zich dus wenden tot de eigenaar. De wagens vallen ook onder zijn verantwoordelijkheid”

    Voorstel besluit:

    Het College van Burgemeester en Schepenen te vragen, gezien de onduidelijkheid die werd gecreëerd, de betrokken eigenaar officieel in kennis TE stellen om het recht van opstal en de verzaking niet te verlengen.

    Of wanneer het College van Burgemeester en Schepenen wenst om het recht van opstal en de verzaking toch te verlengen tot na het beëindigen van de werkzaamheden, dit voor te leggen tijdens de eerstvolgende gemeenteraad.

  • Raadslid Ellen Hoebrechts brengt een bijkomend agendapunt aan voor de gemeenteraad van 08.11.2019.

    Tijdens de gemeenteraadszitting van 5 september l.l. besliste de gemeenteraad meerderheid tegen oppositie om een schuldherschikking door te voeren voor te vervallen leningen t.e.m. 2024 tbv 2.985.010€;

    jaar leningen jaartotaal alg.Tot.
      2020 57 285,87    
    2020 58 211,45    
    2020 61 311,09    
    2020 82 274,17    
    2020 91 475,14    
    2020 130 096,02  480 653,74  
    2021  65 953,81    
    2021  106 377,11    
    2021  117 014,82  289 345,74  
    2022  56 191,01    
    2022  240 113,02    
    2022  321 579,95    
    2022  681 749,49  1 299 633,47  
    2023  165 717,92    
    2023  208 231,95    
    2023  433 816,57  807 766,44  
    2024  107 610,41  107 610,41  2 985 009,80

    Overwegende dat toen nog niet bekend was dat Vlaanderen de gemeentebesturen extra zou financieren en Kortessem de volgende jaren 1.230.210€ + 1.322.051€ = 2.552.261€ extra aan toelage zou ontvangen;

    Overwegende dat deze bijkomende ondersteuning het hoofdargument voor de schuldherschikking (meer financiële ruimte voor het huidige gemeentebestuur) te niet doet

    Overwegende dat de schuldherschikking bovendien een extra kost aan interesten betekent voor de gemeente van maar liefst 590.119,30€…

    De gemeenteraad beslist:

    De beslissing tot schuldherschikking te annuleren om daardoor de volgende generatie niet nodeloos te belasten met extra uitgaven.

Financieel directeur

Financiële dienst

Besloten zitting

Secretaris

Secretariaat